Open club in de praktijk

15 tips over communicatie

Nieuws

Effectieve communicatie vóór en achter de schermen: essentieel voor Open Clubs en Open Clubs in wording. Samen met Doon Communicatie en ervaringsdeskundige verenigingen stelden we 15 tips op.

Hoe bereik je de specifieke doelgroepen het beste? Hoe maak je meer mensen enthousiast voor je activiteiten? Hoe zorg je dat je niet alleen zelf communiceert, maar dat je ook de kracht van ambassadeurs benut? En ook: welke middelen kun je het beste benutten: email, Facebook of ….? Wat is eigenlijk nieuws? Welk nieuws is waardevol om te delen? En heel belangrijk voor projecten in ontwikkeling: hoe zorg je dat je alle stakeholders op de juiste manier op het juiste moment informeert? Tijdens een workshop hebben we deze veelgestelde vragen gedeeld met Doon Communicatie en andere verenigingen.

Een lijst van 15 tips!

1. Vraag vanuit je partners om aan te sluiten bij je communicatiewerkgroep, zoals de lokale media, en zoek de communicatiemedewerkers van je partners, zoals bij de gemeente.

2. Hou bij welke respons je op welke media je krijgt, zo bepaal je welke media-inzet voor jou goed werkt. Levert het lokale blaadje meer op of toch een twitter- of facebookbericht?

3. LinkedIn levert je informatie op over de achtergronden van je leden en ouders van leden. Deze kun je benaderen als sponsor maar ook om iets voor de club te doen.

4. De berichten met een persoonlijk verhaal worden het beste gelezen en het meeste gedeeld en doorgestuurd.

5. Maak geen feitelijk verslag van vergaderingen en maar gebruik quotes zodat het verhaal persoonlijk wordt.

6. Zet ambassadeurs in om je boodschap te verspreiden.

7. Zet je in op de doelgroep ouderen, houd er dan rekening mee dat het tijd vergt om effect te genereren. Pas je communicatie daarop aan.

8. Werk je met senioren, denk eens aan het aanstellen van een seniorencoördinator die weet hoe hij de doelgroep bereikt en passend communiceert!

9. Wil je een groot bereik hebben dan red je het vaak niet met je eigen media. Ga naar je mediapartners en zoek uit wat hun bereik is en hoe je daar gebruik van kunt maken.

10. Herhaling is de kracht van de boodschap!

11. Bij verandering is er soms sprake van emotie. Neem dan eerst persoonlijk contact op met betrokkenen in plaats van alleen gebruik te maken van algemene communicatie-uitingen.

12. Communicatie kost tijd…

13. Facebook is makkelijk in te zetten om een groot publiek te bereiken en voor zichtbaarheid.

14. LinkedIn is meer geschikt voor de zakelijke kant en relaties.

15. Twitter voor zakelijk kort nieuws.

Interesse in een toelichting op deze punten? Weet je meer tips of heb je andere vragen? Neem contact op met Cristan Segers.

Ook interessant

Open Club Community

We bouwen aan een Open Club Community. Een platform waar verenigingen samen kunnen komen en van elkaar kunnen leren. Wat hebben we jullie te bieden?

Lees meer

Partners

Partner worden?